Kemikalier truer hjernen
17. august 2004

Af METTE KLINGSEY
Ny undersøgelse slår kemikalie-alarm: Stor stigning i hjernesygdomme

En ny international undersøgelse fastslår, at antallet af vesterlændinge, der rammes af en hjernesygdom, er tredoblet i løbet af de sidste 20 år. Forskerne mistænker nogle af de pesticider og kemikalier, vi omgiver os med i hverdagen, og det vækker bekymring hos Forbrugerrådet.
»Undersøgelsen er interessant og med nye tal, der går på tværs af landene. Det kalder på en politisk handling, hvor man ser kemikalierne i sammenhæng med sygdomme, og EU har med udformningen af den ny kemikalielovgivning, REACH, en oplagt mulighed for at fremtidssikre mennesker og miljø,« siger miljø- og sundhedspolitisk medarbejder, Mette Boye.
Undersøgelsen omfatter mere end 16 mio. mennesker, og selv om der ikke nævnes præcise årsager til den voldsomme stigning i antallet af f.eks. Alzheimers og Parkinson, peger forskerne altså på kemikalier og forurening som de sandsynlige syndere.
Formand for Det Økologiske Råd, Christian Ege, kalder undersøgelsen ‘foruroligende‘ og opfordrer også EU til at sætte ind.
»80 procent af de kemikalier, vi omgiver os med, er ikke undersøgt for mulige miljø- og sundhedseffekter, og denne undersøgelse bør bruges som argument for at anvende forsigtighedsprincippet i udformningen af den nye kemikaliereform,« siger han.
Både hos Det Økologiske Råd og Forbrugerrådet er man stærkt utilfreds med, at REACH er blevet udvandet og i sin endelige form ser ud til i høj grad at tilgodese industriens interesser frem for at sigte mod befolkningens sundhed.

Lidt bedre end intet
Den utilfredshed deles af flere danske parlamentsmedlemmer, og Margrete Auken (SF), mener, at undersøgelsen helt åbenlyst skal indgå i parlamentets arbejde for en strammere reform. Men hun påpeger, at en ringe aftale er bedre end slet ingen.
»Det er gået op for mig, at hvis vi siger nej til en mindre god reform, så går vi industriens ærinde. Industrien arbejder på højtryk for helt at fjerne REACH, og derfor er det vigtigt, at vi siger ja og derved skaffer os en platform, hvorfra vi kan arbejde i fremtiden,« siger Margrete Auken.
Hendes kollega i Europa-Parlamentet, Henrik Dam Kristensen (S), ser undersøgelsens resultater som endnu et led i rækken af indikationer på, at noget er galt. Han pointerer, at man i øjeblikket er i færd med at teste de første 20.000 kemikalier, men at stats- og regeringscheferne traf en forkert beslutning, da man flyttede kemikalielovgivningen fra miljø- til erhvervsministerierne.
»Der er brug for en stram lovgivning, og området skal flyttes tilbage til miljøministrene, hvor de hører hjemme. Det er godt og rigtigt, at EU tager sig af kemikaliespørgsmålet, men det skal altså ske på en troværdig måde,« siger han.
I EU-Parlamentet ligger REACH dog stadig i miljøudvalget, og Forbrugerrådet opfordrer miljøminister, Connie Hedegaard (C), til at arbejde for stramninger. Ministeren ønsker dog ikke at kommentere undersøgelsen, før Miljøstyrelsen har set på sagen.

mek@information.dk