Forsker: Vi er håbløst bagud
18. august 2004

Af METTE KLINGSEY
Eksperter efterlyser et center, der sammenkæder viden om miljø og sundhed

En international undersøgelse peger på, at stigningen i tilfælde af Alzheimers og Parkinson kan skyldes kemikalier, men danske forskere ved, ikke hvilket ben de skal stå på i debatten. Den usikkerhed viser med al tydelighed behovet for et dansk center, der samler og sammenkæder viden om miljø og sundhed, mener professor ved Syddansk Universitet, Philippe Grandjean.
»Danmark er i international sammenhæng rykket længere og længere tilbage på forskningsområdet. Vi kan ikke blive ved med at undskylde os med, at områderne falder mellem to taburetter, nu bør vi altså samle vores viden et sted og satse hårdt,« siger professor ved Syddansk Universitet, Philippe Grandjean.
Professor ved Rigshospitalets hukommelsesklinik, Gunhild Waldemar mener, at stigningen i antallet af hjernesygdomme skyldes bedre diagnoser og højere levealder, og hun er ikke umiddelbart bekymret for kemikalierne.
Den hypotese bakkes op af flere eksperter, som dog ikke på forhånd vil udelukke en sammenhæng mellem kemikalier og hjernesygdomme. Og risikoen bør tages alvorligt, mener Philippe Grandjean.

Måske for sent
»Hvis hypotesen viser sig at være korrekt, har vi kun set begyndelsen på en meget ubehagelig bølge. Derfor er det vigtigt, at vi sætter ind nu, omend det kan vise sig, at vi har været for sent ude,« siger han.
Philippe Grandjean fungerer tillige som professor ved Harvard University, hvor han oplever, at Danmarks troværdighed for længst har lidt skade.
»Internationalt har man for længst noteret sig, at Danmark kan man ikke regne med længere. Vi har få, men dygtige folk på området, og det er spild af god viden, hvis ikke de samles i et center for sundhed og miljø, som man har i andre lande. Jo længere tid der går, desto mere desillusionerede bliver talenterne – som enten flytter helt væk eller opgiver deres forskning. Danmark er en ørken på det her område,« siger han.
Hos Forbrugerrådet mener man også, at et center for miljø og sundhed er en god idé.
»Undersøgelserne drypper ned over os, og forsknings-indsatsen skal koordineres, derfor ville det være rigtigt med et uafhængigt forskningscenter, der kan hjælpe til med at belyse disse problemstillinger,« siger Mette Boye, der er miljø- og sundhedspolitisk medarbejder hos Forbrugerrådet.
Hos Venstre er man dog ikke begejstret for ideen. Pengene skal bruges på forskning og ikke nye bygninger, mener miljøordfører Eyvind Vesselbo.
»Der skal flere penge til forskningen, og det er vi i gang med at bevilge. Der skal satses tværfagligt, men jeg mener ikke, at et egentligt center er en nødvendighed i den sammenhæng,« siger han.
SF kalder nu miljøminister Connie Hedegaard (K) i samråd for at se på mulighederne for at etablere et videnscenter på området.
»Der er brug for rettidig omhu, og derfor er det helt nødvendig med et center for miljø og sundhed, og vi håber, at ministeren vil kunne indse nødvendigheden af, at der kommer nye boller på suppen,« siger miljøordfører, Jørn Jespersen.

mek@information.dk